er i Amerika i 4 måneder!!

Frihetsgudinnen og naturhistorisk museum i NYC

Å komme hjem fra New York uten å ha vært ved frihetsgudinnen hadde vært mer enn bare litt teit. Så i går tok jeg og Jacob, en kompis fra hostellet, turen til Liberty Island. Båtturen bort fra Manhattan i seg selv er verdt det. Jeg prøvde å tenke meg tilbake i tid da dette var porten for hele verden inn i de forrente stater. Tenk den følelsen… Etter flere uker i et trangt lasterom på en båt, sikkert sulten, og med visshet om at man reiste reiste mot en bedre fremtid. Det må ha vært litt av et syn å se sin første skyskraper når man kom fra en fattig gård i Norge.

Meg og Lady Liberty

Jeg har alltid vært fascinert over hvordan verden fungerer så et besøk til naturhistorisk museum var også på sin plass. For et fantastisk museum! For det første er bygget utrolig stort og fint, og ligger inne i Central Park. For det andre er utstillingene helt utrolige. Det aller beste av alt var nok det fantastiske stjerneshowet de hadde. Man sitter i et rom der hele det kuppelformede taker er en eneste stor skjerm. Ser man opp ser maningenting annet enn skjerm, og jeg tror at man får en enda kulere opplevelse pga. halvkuleformen til skjermen. Her blir man tatt med på stjernefødsler og bortganger, og det hele er gjort så visuelt imponerende at hvem som helst kunne  blitt hekta på universet. I tillegg til å være utrolig vakkert er det lagt opp helt genialt pedagogisk sett også. Barn kan gå ut av den “kinosalen” og ha forstått like mye som voksne. Desverre er det helt umulig å ta bilde av en opplevelse som det. Her er litt andre bilder fra muséet.

Et av de mange og svært naturtro utstillingsvinduene.

Og et til.

Jeg ga månen en god klem når jeg først hadde sjansen.

Hvis man sender alle de tykke amerikanerne til månen er man kvitt hele overvektsproblemet. Jeg veier 13.5 kilo der oppe. Altså en BMI på 3.9. Plutselig har man et undervektsproblem i stedet.

Meg og "tiptipptipptipp gange noen tusen"- oldefar. Ligner litt, gjør vi ikke?

Om natten blir faktisk alle skjelettene levende.

Også denne dinosauren. Dinsaurene ble så digre på denne tiden av flere grunner. Bl.a. fordi oksygennivået i atmosfæren var mye høyere enn i dag. Også hadde de et dobbelt så effektivt lungesystem. Kreves mye oksygen for å holde denne maskinen i gang...

Av alle de overprisede tingene i muséeumsbutikken, hadde jeg mest lyst på den grønne, den blå og den rød dinosauren.

Me prekast om nokre dagar!

6 responses

  1. Marie

    Da vi var små, var jeg alltid blå, så jeg kan få den blå dinosauren. Du var grønn og Jørgen var rød. De dinosaurene er jo OSS!

    June 8, 2011 at 17:02

  2. Papz

    Kjempeartig å følge med på turen din – og gleder oss til reiseskildring når du kommer hjem! Takk for 2 postkort som jeg ennå ikke har sett siden jeg er i Ålesund Trondheim og Levanger denne uken 🙂

    June 8, 2011 at 20:25

  3. Anne Blystad

    Flesland lørdag ettermiddag-VI GLEDER OSS

    June 9, 2011 at 20:06

  4. Kim D-Rick

    I’m glad that you had a good time in NY! It was good to have met you :). I’ll be keeping in touch to see what your next adventures hold! And maybe someday I’ll come visit you when I travel- who knows?

    June 11, 2011 at 02:37

  5. Åå, jeg fikk lyst å være med deg på reisene dine! Virker utrolig spennende og opplevelsesrikt. Er du ute og reiser fortsatt? Oppdater mer 🙂

    January 4, 2012 at 19:37

  6. Ida

    Du har kult design på bloggen gutt, sånn vil jeg også ha. Thank for feedback på bloggen min. Og for å svare på spørsmålet, så kommer jeg hjem i juli. Wii

    March 7, 2012 at 00:02

Leave a Reply

