er i Amerika i 4 måneder!!

Fri fra fengsel for femti kroner!

Hadde en ganske uvirkelig opplevelse igår. Og bare for å roe nervene til mamma og pappa før jeg fortsetter historien: det var ikke jeg som måtte frigjøres fra lovens lange arm.

Jeg og en del av vennene mine her på hostellet tok oss en tur på byn i går. Klubben vi gikk på var veldig “reggaeton” inspirert og det oste av rastafletter og Bob Marley i hele lokalet. Etter en liten stund inne på klubben tok vi oss en tur utenfor. Collin, en ire jeg bor på rom med, hadde, uten at jeg var klar over det, med seg en liten plastkopp med øl utenfor. Den var nesten helt tom og det var ingen som stoppet ham fra å ta den med seg ut. Vi stod kanskje 5 meter fra inngangen til klubben og pratet da en politibil langsomt rullet opp på siden av oss. Politibetjenten sa noen ord på spansk, og vi fikk det oversatt til at de vil ta med Collin til politistasjonen for offentlig drikking.

Vi ble ganske paffe der vi stod. For det første var ikke Collin på langt nær den eneste som drakk i den gaten. Han var bare den eneste gringoen. For det andre; er det ikke vanlig å gi en advarsel før man arresterer noen for en slik lovovertredelse? Han skapte overhodet ingen problemer og vi stod pent og pyntelig og pratet da det skjedde. Hadde han ravet rundt med en glassflaske og skapt kvalme hadde det vært noe ganske annet. Heldigvis var ikke vi de eneste som reagerte på at politiet handlet slik de gjorde, og etter et par minutter stod det omtrent 30 mexicanere rundt politibilen og prøvde å forhandle en forvirret, og sikkert litt redd, Collin ut av baksetet.

Desverre så det ikke ut til å fungere særlig godt. Vi skjønte alle hvor det bar, og alt håp virket til å være svunnet da politibilen langsomt begynte å kjøre vekk fra stedet. En mexikansk mann som heldigvis snakket engelsk fortalte meg fort at det fantes en løsning. “Give them 100 pesos(under 50 kroner) and everything will be ok”. Ting skjedde ganske fort og jeg ville for alt i verden få Collin ut av den bilen. Å bare snakke engelsk på en mexikansk politistasjon kan umulig være en hyggelig opplevelse, og ikke noe jeg unnet ham å oppleve. Men samtidig ville jeg ikke risikere å bli tatt med selv, anklaget for bestikkelser. Så jeg gav pengene til mexicaneren som hadde gitt meg rådet om hva jeg burde gjøre, han jogget etter politibilen (sammen med alle de andre 30 tilskuerne), tok den igjen, banket på ruten, sa noen få ord, rakte politimannen hundrelappen, og voila, Collin gikk ut av bilen.

Jeg er glad norske politimenn er hakket mer seriøse enn de mexikanske. Ettersom alt gikk bra, er jeg fornøyd jeg fikk oppleve denne litt surrealistiske hendelsen. Det er i det minste en god historie! Forøvrig var resten av kvelden helt konge! Vi måtte jo feire Collins frihet ;)! “CHEERS TO FREEDOM!”

Meg, Justine, Collin og Nicola

I morgen drar jeg videre, så vi snakkes i LOS ANGELES!!!!!!!

2 responses

  1. Anne Blystad

    Å være europeer i Mexico er kanskje som å være svart i Norge- en blir fort et offer. Men nyttig å oppleve på kroppen. Gleder meg til neste oppdatering! Har du tatt kontakt med Dale & Wilma, og evt Julie? Tror det vil være trivelig! Astrid traff blink med den AFS-vertsfamilien i -75-76 🙂

    May 15, 2011 at 11:51

  2. Anne Blystad

    Du tar så flotte bilder! Gleder meg til å se ALLE!

    May 15, 2011 at 11:52

Leave a Reply

