er i Amerika i 4 måneder!!

Tequilla, aztekere, Six Flags, delfiner og et og annet museum

Det har vært noen ordentlig fine dager. Det er mye av grunnen til at blogging har vært mangelvare. Men her har dere et “lite” oppdateringsinnlegg!

Jeg har besøkt aztekerpyramidene like utenfor Mexico City. Jeg trodde turen jeg booket meg på bare inneholdt en guidet tur til sol og måne pyramidene, men der tok jeg visste feil. Jeg fikk mer for mine 270 pesos enn hva jeg først trodde! Flott det. Vi dro først til et verksted der de lager all slags skulpturer og gjenstander med obsidiansteiner. Obsidiansteinene er glassaktige vulkansteiner og kan brukes til å lage vannvittig mye rart. Aztekerne brukte den til å lage verktøy.

Håndlaget. Ganske imponrende!

Etter det fikk vi et grunnkurs i tequilla. Jeg lærte at det finnes vannvittig mange forskjellige typer tequilla. Jeg fikk prøvd kanskje 5 forskjellige. Før lunsj. Det er ikke mange dager man kan si at man har tatt 5 tequillashots før klokken er 12! Noen av dem var laget av kaktusblomst, andre av mandler. Men de var veldig gode, og det var interessant å se at tequilla ikke nødvendigvis trenger å smake helt forferdelig….

Salud!

Heldigvis har ikke alle typer tequilla skyhøy alkoholprosent. De vi fikk lå på rundt 15%, så vi var fremdeless i fin form da vi dro videre for å få med oss aztekerpyramidene.Pyramidene var forsåvidt flotte å se på, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg var litt skuffet over hvor mye som var restaurert. Mesteparten av restaureringen ble gjort på 30-tallet, og “ekspertene” var ikke særlig flinke til å bevare de gamle ruinene. Mange av pyramidene ser nesten “nye” ut, på tross av at de faktiske ruinene nesten er 2000 år gamle…

Her er jeg på toppen av solpyramiden.

I går visste jeg ikke  helt hva jeg skulle finne på, men endte til slutt opp med å bestemme meg for å gå i fornøyelsesparken “Six flags”. Berg og dalbaner er alltid gøy!

Batman - the ride!

De hadde også et delfinshow i parken, og jeg ble veldig fascinert av hvor bra det går an å trene en fisk. Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en delfin i akvariumet mitt når jeg blir søkkrik. Etter showet var jeg helt delfinhooket, så jeg betalte den nette sum av 500 kroner for å få svømme med dyrene. Sykt kult!

Meg og Nimfa, min favorittdelfin i hele verden.

I dag har jeg holdt meg i nabolaget rundt hostellet. Ikke at det er noe skam i det. Det er nok av ting å få med seg 🙂

Utsikt fra Mexico City's høyeste bygning. Ikke akkurat New York høy, men fortsatt sabla god utsikt. Når man ser utover byen blir det også veldig åpenbart hvor latterlig forurenset dette stedet er....

På Mexico City Museum.

En liten avkobling fra de travle gatene!

Det er kjempemange hyggelige folk på hostellet, og jeg har truffet én annen nordmann. Hun spiller fiolin, så vi hadde naturligvis en og annen felles facebookvenn og masse å prate om! Deilig å prate norsk igjen 😛

A9ways, vi snakkes senere! Er utrolig lite inspirert til å blogge for tiden, på tross av alt jeg opplever. Jeg har det skikkelig bra og jeg har jo plenty å blogge om, men jeg klarer bare ikke få skrevet det ned på en noelunde interessant måte. Oh well… Jeg tvinger meg selv til å blogge likevel så dere ikke tror jeg er død.

3 responses

  1. Anne Blystad

    SÅ koselig med ny velstandsrapport! For et eventyr av en tur! Takk og takk for at alt er vel også i Mexico. Skal ikke legge skjul på at jeg var litt bekymret på forhånd, men det vet du jo! California i morgen? Mail om livet her på berget. Mammaklem

    May 14, 2011 at 10:15

  2. Magnhild Elgethun

    Takk for at du fortsetter å blogge! Vi er mange her hjemme som tenker på deg og følger med. Veldig spennende forresten. Fortsett å ta vare på deg selv, som det ser ut til at du klarer med imponerende glans!!!

    May 14, 2011 at 10:18

  3. Papz

    Kjekt med oppdatering! Vi koser oss p.t. i Amsterdam og skal paa konsert i Concertgebouw i kveld. Ikke glem aa avklare med Forsvaret…hvis det er nodvendig. Klemz fra Papz

    May 14, 2011 at 13:41

Leave a Reply

