er i Amerika i 4 måneder!!

Mexico By

Ja, det heterMexico By, ikke Mexico City, som det fleste kaller det (inkludert meg selv). Vi er da fremdeles et noelunde norsktalende land, er vi ikke? Etter en ålreit reise fra Guatemala til Tapachula, tok jeg første fly i dag tidlig til Mexico By og var sjekket inn på hostellet mitt i sentrum før klokken var 11. Herlig å slippe å bruke hele dagen på reising. Alternativet var 15 timer i buss. Orket ikke tanken på det engang…  Angrer ikke på at jeg brukte noen ekstra slanter på den flybilletten.

Jeg har fått med meg mye på tross av at jeg bare har vært her en dag. Jeg bor midt i smørøyet av byen, i Sentro Historico. Det var her byen ble grunnlagt, og alt strekker seg ut herfra. Ettersom byen startet her, betyr det også at det er mange gamle bygninger å se på, i tillegg til at det flommer over av muséer her. Jeg skal nok få gått på et par før jeg drar. Noe man umiddelbart merker med denne byen er at den er usedvanlig folksom. Det er en av verdens aller største byer, med over 20 millioner innbyggere.

Byens største katedral

Jeg har selvsagt spist litt nachos (og en del tacos). Skikkelige nachos og skikkelig salsasaus. Ikke sånt tull og tøys vi serverer i Norge.

Fikk underholdning til maten. Legg merke til at nummer to fra høyre ser ut som han holder på å sprenge. Det var han som sang...

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra en av mexicanernes favoritt-underholdningsshow (god setningsbygging!…). Det er “teater-bryting” på samme måte som de holder i USA, men her er muskelmennene byttet ut med 40 år gamle lubne sprettballer. Kroppene er kanskje ikke så imponerende å se på, og slossingen er jo bare tull, men noen av triksene de utfører er virkelig helt vannvittige! Selvsagt er mye av pointet av publikum skal gå helt bananas når de “banker hverandre”, og jeg gjorde mitt beste for å bli revet med. Det var ikke lov med bilder inne på selve arenaen, men vi fikk disse festlige maskene som en souvenir (utøverne har på seg noe lignenden når de er i ringen.)

LOL!

God morgen til alle nordboer. Jeg tar kvelden. Klokken er 1!

Leave a Reply

