er i Amerika i 4 måneder!!

Amatitlán og Antigua

Det som er fint med Guatemala City er at en finner fantastiske turistattraksjoner relativt nær byen. I går kjørte Majo, Juan, Santi og jeg til en innsjø som heter Amatitlán. Vi dro relativt sent, så da vi kom frem, viste det seg at taubanen som vi egentlig hadde tenkt å ta til et utsiktspunkt for bedre utsikt over innsjøen, var stengt. Vi var 15 minutter for sene… Ganske surt, så Majo forhandlet intenst med dørvakten som til slutt lot oss snakke med sjefen, og gjett hva… vi fikk kjøre gratis! 😀 Konge! Lønner seg å være sent ute, så slipper man å betale, og å stå i kø.

Fine taubanen!

Fine innsjøen!

Etterpå gikk vi på en slags gatefestival/tivoligreie (“a fair”) like i nærheten av taubanestasjonen. Massevis av lokale “delikatesser” å prøve seg på. Hva med en maiskolbe smurt med majones, ketchup, sennep og diverse andre rare granityrer? Det var akkurat så dårlig som det høres ut som. Men det aller meste annet var kjempegodt! Da jeg så denne lekre saken kunne jeg ikke la være å kjøpe den! Mango på pinne! Nomnomnom!

Vel verdt tre kroner 🙂

Etter mye sterkt krydret mat, stod jeg over de fleste karusellene, men Majo og Juan, gale søsken som de er, gikk frivillig inn i dette monsteret her. Alt snurrer… Og du sitter ikke fastspent, så du må bare klamre deg fast inne i det lille buret du sitter i…

Vanligvis ville jeg sagt ja, men ikke etter tre meget heite taco's...

Pariserhjul på speed.

En trivelig kveld med en trivelig gjeng!

I dag har hele familien Diaz og jeg vært på utflukt til Antigua. Antigua ligger omtrent 45 minutters kjøring fra sentrum av Guatemala City og er en nydelig liten koloniby, litt i samme stil som Granada. Det er ganske vanlig for familier å dra her på søndagstur for å slappe av fra storbylivet. Pappa Diaz vokste i tillegg opp her, så dette er et sted de besøker ganske ofte.

Byen består stort sett av hus bygget i kolonistil med masse gøye farger.

Jeg har fått med meg flere ruiner av klostre som ikke lenger brukes, handlet litt turistting på forskjellige lokale markeder, spist fantastisk god italiensk mat på en familiens stamrestaurant i byen… I det hele tatt, en utrolig flott, avlsappende dag!

Masker er poppis som salgsvare i Guatemala.

The kid and the JC jump!

I morgen begynner uken igjen, og det betyr hverdagsliv for de aller fleste, også failien Diaz. Bare Kristian sitt liv er SÅ KULT at han har fri hele tiden. Derfor drar jeg på en tre dagers turisttur til Tikal og er tilbake onsdag kveld. Litt usikker om jeg har internettilgang på turen. Om ikke blir det en heftig post onsdag kveld (eller torsdag morgen for deres del!).

Snakkassssstttttt!

One response

  1. Marie

    Coolioooo!

    May 3, 2011 at 00:46

Leave a Reply

