er i Amerika i 4 måneder!!

Påskestemning ved Nicaraguasjøen

Eller Cocibolca som den kalles av lokalbefolkningen. En taxisjåfør jeg såvidt klarte å kommunisere med uttrykte at påsken var en tid der lokalbefolkningen får tid til å gå på stranden og bade. Joda, det stemmer det. Men her er påsken definitivt en høytid der religion fortsatt står svært sentralt. I Norge har vel den religiøse betydningen av påsken blitt vasket ut ganske kraftig i årenes løp. Nå er kvikklunsj, skitur og påske-appelsin langt viktigere for de fleste.

I går kveld tok jeg meg en liten vandring i gatene. Og hver gang jeg gikk forbi en kirke oppdaget jeg at masse folk var samlet utenfor. Som en slags gatefest. Utenfor alle kirkene står det også bygget palmehus med flere religiøse statuer og bilder i. Her står nica’ene (nicaraguere kalles “nicaer” på folkemunne) bokstavelig talt i kø utenfor for å få avlagt sine ønsker og håp for fremtiden.

Bevis på at påsken også er en poppis tid å chille på stranden. Tror ikke jeg så en eneste annen turist på denne stranden.

Jeg hadde jo egentlig tenkt meg til denne sjøen i går. Men siden det ble vulkankrater i går, ble det heller sjø i dag (og kanskje i morgen! Det var ordentlig fint der). Sjøen er verdens 19. største innsjø, og den eneste innsjøen i verden med hai! Ferskvannshai! Selv om sjøen er ENORM, er den kjempegrunn. Man kan gå LAAANGT ut og fortsatt stå på bakken. På det aller dypeste er sjøen bare 60 meter dyp. Det er interessant at den er så grunn, med tanke på at det er fjell (vulkaner) rundt på alle kanter.

Jeg tok meg en liten båttur og fikk tittet på masse bittesmå øyer som ligger like utenfor bukten til Granada. Disse øyene eies som regel av millionærer som bruker dem som feriehus. Da vi kjørte forbi en av de største, fineste øyene, så jeg at den var til salgs. Pappa eller mamma, selg huset, og kjøp heller en øy i Nicaragua! Du får den for 310,000$. Og det inkluderer to hus og kai og alt det der. KUPP!

En slik øy kan bli din!!!!!!!!!!

Andre ting jeg fikk sett på båtturen var såkalte “monkey island”, en bitteliten øy som bare er bosatt av aper. 4 aper for å være eksakt. Vittig.

Jeg fikk båten nesten for meg selv! Bare meg og guidene.

Bryggekonstruksjon på sitt aller mest avanserte.

Tror jeg drar tilbake til sjøen i morgen. Likte meg godt der. Vannet er dødsdeilig og varmt som bare juling! Grunt vann for the WIN!

Suss til alle.

One response

  1. Anne Blystad

    Høres herlig ut!
    Men øya må du kjøpe selv :-).
    Her er det rett og slett sommer; + 18, strålende sol, vindstille. Hvitveisen blomstrer, både snøklokker og påskelilijer er i ferd med å blomstre av, bjørka spretter i løpet av helgen, tenker jeg. Bilen har fått vårvask. I morgen blir det sommerdekk. Skistøvler er pusset og satt bort for sesongen og nå skal putene til terrassemøbler ned fra loftet. Hver sekund nytes! Om 2,5timer er påskeferien over. Nå blir det jobbing :-).
    Kos deg videre, Kristian! Klem fra mamma

    April 22, 2011 at 12:03

Leave a Reply

