er i Amerika i 4 måneder!!

Ni-ca-ra-gua

Nicaragua er mellomamerikas største og minst folketette land. Med sine 130000 kvadratkilometer og folketall på under 6 millioner, er det mye plass å boltre seg på, selv om det er rundt en fjerdedel så mye som i Norge. Det umiddelbare inntrykket når man krysser grensen fra Costa Rica til Nicaragua er at mye er ganske likt. Men etter hvert oppdager man en del vesentlige forskjeller. Litt som Peru, virker Nicaragua skitnere og “råere” enn det Costa Rica gjorde. Fattigdom er mye mer synlig her. Du trenger ikke gå langt utenfor en by før du kommer til blikkskur og hjemmesnekrede skjul som av noen blir kalt “hjemme”. Naturen er riktignok tilsvarende vakker som den var i Costa Rica.

Det er ikke på langt nær like mange turister i dette landet som i Costa Rica, og det kan nok være grunnen til at også prisnivæet bare er en brøkdel av hva det er i nabolandet. En taxitur koster meg 10 Cordones innad i byen, noe som tilsvarer 2,5 NOK. Jeg gikk for å kjøpe meg en cola, og betalte med  en éndollarseddel og fikk 12 cordones tilbake. Det er med andre ord et billig land.

Som jeg nevnte for dere i forrige innlegg, var planen å holde seg våken helt til bussen forlot holdeplassen i Costa Rica. Det var ikke noe stort problem, jeg er tross alt et nattmenneske, særlig ikke med TV på rommet og en liten bunke donuts….

Nomnomnom... Sunt og godt!

Etter en uproblematisk grenseovergang og 9 timers busstur var jeg fremme i Granada. Det er ganske tilfeldig at jeg valgte denne byen. Jeg hadde ingen planer mens jeg satt på bussen. Men hun jeg satt ved siden av bor i Nicaragua og rådet meg til å gå av i Granada og ikke i Managua (hovedstaden). Uten planer er det veldig lett å følge råd, så jeg hoppet av bussen, fant meg et hostell, og tok meg en liten sightseeing rundt i byen!

Byens marked. Skittent og... ekte.

Det eneste nettstedet som har klart å gi meg brukbar innformasjon om Granada, er wikitravels, wikipedias reiseside. Jeg har aldri brukt wikitravels før, men siden virker utrolig bra! Informasjonen er kort, enkel og relevant. Kommer definitivt til å bruke det igjen. Jeg fant veien til et spisested i går ved hjelp av nettsiden, og var kjempefornøyd med stedet. Både atmosfæren og maten!

I dag hadde jeg tenkt meg til innsjøen som Granada ligger like ved, og planla egentlig å ta bena fatt. Jeg gikk tydeligvis helt feil vei, for med guiding fra en lokal gutt, som var hyggelig nok til å låne meg en sykkel, endte vi i et vulkankrater. Vel. Det var i alle fall ett vulkankrater før. Jeg spurte bare etter “agua” og lagde bølgebevegelser med armen, så det var nok ikke lett for ham å vite at jeg egentlig ville til innsjøen. Vi badet og læxet med kompisene hans et par timer i krateret før vi gikk tilbake. Det var veldig interessant å bade i et vulkankrater. Alle steinene man finner på bunnen er mye lettere enn vanlige steiner, og sanden er mye tykkere og mer aske-aktig.

Overblikksbilde av krateret.

"Guidene" mine 🙂

Som dere sikkert forstår behandler Nicaragua meg ganske bra foreløpig. Om to dager kommer Maja og Lea til byen. Det blir kjekt å se dem igjen! De var med meg på turen fra Buenos Aires til Rio, og også på karnevalet.

Lots of love from Krissyboy.

2 responses

  1. Marie

    BRA INNLEGG! 😀 Gøy lese om et land jeg vet null og niks om, og at du har fått lokale venner.

    April 21, 2011 at 19:55

  2. Papz

    Bra innlegg – artig å lese! Hilsen fra oss i påskefjellet

    April 21, 2011 at 20:32

Leave a Reply

