er i Amerika i 4 måneder!!

To Mexico, or not to Mexico

Hej hopp! I går var det valgdag. Min egen personlige lille valgdag. Jeg gjorde stort sett ingenting annet enn å velge i går, avbrutt bare av litt matlaging i ny og ne. Først og fremst hadde jeg det klart for meg at jeg skulle dra til Mexico i dag. Jeg kommer frem til hvorfor jeg ikke har dratt enda, litt senere. Fordi Mexicoturen tar omtrent 4 dager, og jeg ikke regner med å ha internett på noen del av reisen, var i går i prinsippet siste dagen jeg kunne velge hvilket universitet jeg vil søke på. Dette ble roten til mye indre debattering med meg selv i går… Den endelige søknadsfristen er 15. april.

Etter tips fra min bror står nå undervannsteknologi på topp av søkelisten. Studiet er nesten helt nytt (tror første kull går ut i år), og er opprettet på oppfordring fra næringslivet, som visstnok har et skrikende behov for denne typen kompetanse! Nedover listen finner man også INDØK, div. ingeniørstudier på HiB og siviløkonomistudie på NHH. Jeg har bevisst ikke søkt bygg, på tross av tidligere erfaring innen feltet. Jeg vet ikke helt hvorfor, men skal jeg være i byggebransjen har jeg mest lyst til å jobbe hands on, på gulvet. Eller HELT på toppen. Og det er vel et heller mindre sannsynlig mål å sette seg. Å være anleggsleder virker ikke så fantastisk givende synes jeg. Jeg tror uv.tek. blir det som ender opp på topp når fristen er gått ut. Jeg vil være i Bergen. Det er rart… gjennom hele vgs. hadde jeg virkelig innstilt meg på NTNU, men nå er plutselig Bergen utrolig mye mer fristende.

Den eneste lille nedturen med uv.tek. er at mesteparten av studiet foregår på Sotra. Ja, jeg vet. Ganske tullete. Men lokalene er visstnok fine og nye. Dessuten, om jeg bor i byn, er ikke reiseveien mer enn 15 min.

Jeg har jo forsatt en stående innkallelse til militærtjeneste i slutten av Juli. Om jeg er nødt til å dra selv om jeg får studieplass, er jeg litt usikker på. Men jeg mener å ha hørt et sted at man kan utsette det om man kan vise til et “ja” fra et universitet eller en høgskole. Hvis ikke er det ikke verdens undergang. Jeg hadde sikkert hatt godt av litt militærdisiplin, særlig etter en slik tur jeg er på nå!

Så, tilbake til hvorfor jeg ikke drar til Mexico. Den eneste grunnen til at jeg virkelig ville til Cancun, Mexico var fordi det hadde vært en slags plan helt siden før jeg dro hjemmefra. Jeg hadde snakket med en CISV venninne fra Guatemala (som jeg møtte i Italia), og jeg ble spurt om jeg ville bli med familien på påskeferie til Cancun. Men hvorfor drar jeg til Mexico for å møte en venninne som egentlig bor i Guatemala. Bedre å vente til påskeferien er over, og heller besøke henne hjemme. Jeg kjenner forresten også broren hennes (som jeg møtte i Brasil året før Italia). Å kjøre til Mexico fra Costa Rica, uten i det hele tatt å stoppe i noen av landene på veien, er jo bare tull! Alle andre backpackere jeg har snakket med har gitt meg massevis av råd om plasser jeg burde besøke på veien. Så jeg synes det hadde vært for dumt å gå glipp av alt det! I tillegg til det, er Cancun kanskje det dyreste stedet i hele Mexico, og det er i tillegg påskeferie, noe som selvsagt bare gjør det enda dyrere!  Neij tack, jeg tar meg heller i ro og mak oppover mellomamerika, uten å stresse med å måtte være i Cancun om 4 dager. 🙂

Så folkens, dette brukte jeg mer eller mindre en dag på å komme frem til. Jeg er ikke mye besluttsom av meg!

Snakkes senere! Kanskje jeg til og med kan legge inn et BILDE i neste innlegg, så blir det gøyere å lese 😉

3 responses

  1. Papz

    Gode fornuftige tanker og planer

    April 14, 2011 at 18:48

  2. jeg foreslår papz setter seg ned og ordner seg et skikkelig “kommentarbilde” – litt trist med mønsteret der… 😉

    April 14, 2011 at 21:41

  3. e9 md jorgz. papz må fixe sg, 4 d bildet r ik OK!

    April 15, 2011 at 05:42

Leave a Reply

